Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

donderdag 18 december 2025

16:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
J.D. de Vries
Toelichting

De raadsvergadering begint al om 16.00 uur. Van 18.00 - 19.00 uur wordt de vergadering geschorst om een hapje te eten. Hou de website goed in de gaten, mogelijk wordt de begintijd van de vergadering nog vervroegd.


Het is mogelijk om in te spreken over onderwerpen die op de agenda van de raadsvergadering staan, met uitzondering van de onderwerpen die de raad alleen besluitvormend behandelt. De inspraak vindt plaats voorafgaand aan de behandeling van het agendapunt. De geldende regels voor inspraak kunt u vinden op deze website bij de vraagbaak.

Agendapunten

  1. 0
    Test beeld en geluid
  2. 1
    Opening
  3. 2
    Mededelingen
  4. 3

    Over dit agendapunt
    De raad stelt de agenda definitief vast.

  5. 4

    Over dit agendapunt
    Raadsleden kunnen vragen stellen aan het college over zaken die de gemeente aangaan. Het raadslid dat tijdens het vragenhalfuur vragen wil stellen, geeft de vragen zo mogelijk voor 12.00 uur van de dag voorafgaand aan de dag van de raadsvergadering door. De betreffende portefeuillehouder geeft direct na het stellen van de vraag in de raadsvergadering mondeling antwoord. Als een vraag later binnenkomt, of tijdens het vragenhalfuur, geeft het college zo mogelijk ook direct mondeling antwoord. Als beantwoording niet direct mogelijk is, geeft het college in ieder geval binnen twee werkdagen schriftelijk antwoord aan de vragensteller.

  6. 5

    Over dit agendapunt
    Alle toezeggingen gedaan tijdens informatiecarrousels en raadsvergaderingen staan op de toezeggingenlijst. Als het college van mening is dat het uitvoering heeft gegeven aan de toezegging, vermeldt de griffie dit op de lijst met het voorstel en een toelichting van het college om de toezegging als afgedaan te beschouwen. De griffie voegt de lijst met toezeggingen op 17 december toe.


    Het college stelt de raad voor de volgende toezeggingen als afgedaan te beschouwen:

    • De toezegging met het ID-nr. 153 (Contact opnemen met PB Surhuisterveen en inventariseren welke energiecoöperatie/-initiatieven er zijn in Achtkarspelen);
    • De toezegging met het ID-nr. 176 (Volgende week antwoord geven op vraag of er in december al een planning is m.b.t. woonwagenstandplaatsen);
    • De toezegging met het ID-nr. 184 (Beantwoorden vraag dhr. Zwaagstra over indexering subsidieregeling).
  7. 6

    Over dit agendapunt
    Alle aangenomen moties staan op de motielijst. Als het college van mening is dat het uitvoering heeft gegeven aan de motie, vermeldt de griffie dit op de lijst met het voorstel en een toelichting van het college om de motie als afgedaan te beschouwen. De griffie voegt de motielijst op 17 december toe.


    Het college stelt de raad voor de volgende moties als afgedaan te beschouwen:

    • De motie met het ID-nr. 521 (Scholentour Kinderburgemeester);
    • De motie met het ID-nr. 517 (Buerthúshâldings (Buurtgezinnen)).
  8. 7

    Over dit agendapunt
    De raad stelt de besluitenlijst van de vorige raadsvergadering vast.

  9. 8

    Over het raadsvoorstel
    Het doel van deze verordening is het instellen van een agendacommissie, naast -en niet meer als onderdeel van- het presidium. De verordening is een uitwerking van de conclusies en aanbevelingen van een onderzoek naar het vergadermodel en de agendacommissie. De nieuwe werkwijze versterkt de positie van de gemeenteraad, bevordert een transparante en zorgvuldige agendering en creëert meer ruimte voor burgerparticipatie en inhoudelijke voorbereiding van besluiten.
    Het presidium stelt de raad voor:

    1. De verordening op de agendacommissie Achtkarspelen 2026 vast te stellen.
    2. De voorzitters van de informatiecarrousel (straks de raadscommissie) tot aan de verkiezingen te benoemen als lid van de agendacommissie.
  10. 9

    Over het raadsvoorstel
    Het presidium stelt de gemeenteraad van Achtkarspelen voor een de verordening op de nieuwe raadscommissie ‘Byld’ vast te stellen. De verordening legt de inrichting en werkwijze van de raadscommissie vast, waarin raadsleden, steunfractieleden en college samenwerken aan de beeldvorming als onderdeel van het vergadermodel (BOB-structuur). De verordening is opgesteld naar aanleiding van aanbevelingen uit een onderzoek van een stagiaire van de Thorbecke Academie en uitgewerkt door een werkgroep van de raad.

  11. 10

    Over het raadsvoorstel
    Het presidium stelt de gemeenteraad voor om de gewijzigde verordening op het presidium vast te stellen. De voorgestelde wijzigingen hangen nauw samen met een andere taakverdeling tussen presidium en agendacommissie.

  12. 11

    Over het raadsvoorstel
    Het presidium stelt de gemeenteraad van Achtkarspelen voor een nieuw Reglement van Orde (RvO) vast te stellen. Het nieuwe RvO is opgesteld naar aanleiding van de conclusies en aanbevelingen uit een onderzoek van een studente van de Thorbecke Academie. De aanbevelingen hebben als doel een efficiëntere en effectievere wijze van vergaderen.

  13. 12

    Over het raadsvoorstel
    Op 18 maart 2026 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeenteraad is het hoogste bestuursorgaan en vertegenwoordigt alle inwoners. De werkgroep 'Raad van de Toekomst' heeft op basis van een model van de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden een overdrachtsdocument opgesteld om de nieuwe raad goed op weg te helpen en te ondersteunen. Het document is zorgvuldig samengesteld met inbreng van alle fracties. Er staan adviezen in over onder andere de vergaderstructuur, informatievoorziening, werkgeversrol, regionale samenwerking, participatie en integriteit.
    De werkgroep ‘Raad van de Toekomst’ stelt de raad voor het overdrachtsdocument 'In goed begjin is it heale wurk’ vast te stellen als handreiking voor de nieuwe gemeenteraad na de verkiezingen van 18 maart 2026.

  14. 12.a

    Over het raadsvoorstel
    Eind 2024 heeft de raad de looptijd van de huidige Nota Grondbeleid 2020-2024 met een jaar verlengd. Hiernaast vroeg de raad om een tussentijdse update voor de actualisatie van de nieuwe Nota Grondbeleid. Op 21 november 2024 is de raad meegenomen in het proces, is hij inhoudelijk geïnformeerd over de diverse vormen van grondbeleid en is informatie opgehaald wat als input diende voor de nieuwe Nota Grondbeleid. Uit deze sessie bleek dat de raad graag ziet dat er meer gedaan wordt om woningbouw te versnellen.
    Naar aanleiding van de presentatie wordt voorgesteld om (actief) situationeel grondbeleid toe te passen, zodat per locatie voor een passende vorm grondbeleid kan worden gekozen. De intentie is om per locatie, ongeacht het gekozen grondbeleid, een actievere houding op te stellen. De keuze wordt per project op basis van afwegingscriteria gemaakt (zie hoofdstuk 4 van bijlage 1 Nota Grondbeleid). Met behulp van stelposten willen we aan de wens van de raad om actiever te acteren voldoen.
    Het college stelt de raad voor om de Nota Grondbeleid 2026-2029 vast te stellen en daarmee in te stemmen met (actief) situationeel grondbeleid en een budget Algemene kosten grondzaken van €50.000 beschikbaar te stellen voor taken van grondzaken. Hieronder vallen taxaties, aankoopkosten, advieskosten en dergelijke kosten en dit te dekken uit het positieve resultaat van de (toekomstige) afgesloten grondexploitaties.

    Amendementen

    Titel
    Onteigening voor natuurontwikkeling schrappen
  15. 13

    Over het raadsvoorstel
    Op 7 november 2024 heeft de gemeenteraad de begroting voor 2025 vastgesteld. Gedurende het jaar zijn er gebeurtenissen die invloed hebben op de begroting. In dit raadsvoorstel neemt het college de raad mee in een aantal ontwikkelingen zodat de raad de begroting kan wijzigen.
    Het college stelt de raad voor:

    1. akkoord te gaan met de wijzigingen van de begroting 2025 zoals vermeld in paragraaf 1.3;
    2. akkoord te gaan met de verhogingen van het voorbereidingskrediet Schuilenga à € 20.000;
    3. akkoord te gaan met het in 2025 toevoegen aan de reserve overlopende posten van de bedragen zoals genoemd onder 1.3 onderdeel Overlopende posten;
    4. akkoord te gaan met het in 2026 onttrekken aan de reserve overlopende posten en de algemene reserve van de bedragen zoals genoemd onder 1.3 onderdeel Overlopende posten;
    5. kennis te nemen van het effect op de bijdrage aan de WM8KTD voor de wijzigingen waarop dit van toepassing is, zoals vermeld in paragraaf 1.4 en te besluiten geen zienswijze in te dienen op de wijziging van de begroting 2025 van de WM8KTD.
  16. 14

    Over het raadsvoorstel
    Met het naderen van het einde van het eerste jaar als zelfstandige gemeente Achtkarspelen is het een goed moment om de balans op te maken. In het afgelopen jaar heeft de organisatie grote stappen gezet: de basis is grotendeels op orde gebracht, de dienstverlening is versterkt en belangrijke processen zijn verbeterd. Daarmee is een stevig fundament gelegd voor de verdere ontwikkeling van de gemeente.
    Tegelijkertijd is duidelijk geworden dat op enkele onderdelen nog extra inzet nodig is om de organisatie structureel te versterken.
    Het college vraagt de raad te besluiten om:

    • 1a. Voor een periode van drie jaar de formatie uit te breiden met 2,11 fte (€ 202.000 per jaar) ten behoeve van de versterking van het team financieel beheer en de P&C-cyclus.
    • 1b. Structureel 2 fte (€ 190.000 per jaar) beschikbaar te stellen om de blijvend toegenomen caseload bij het team Participatie het hoofd te bieden.
    • 1c. De structurele lasten van € 392.000 vanbeslispunten 1 en 2 voor de jaren 2026–2028 en € 190.000 vanaf 2029 te dekken uit het begrotingssaldo.
    • 2a. € 135.000 per jaar voor drie jaar beschikbaar te stellen voor de inzet van een programmamanager organisatieontwikkeling.
    • 2b. € 422.000 (2026) en € 90.000 (2027) beschikbaar te stellen voor kennisopbouw en borging van continuïteit.
    • 2c. De totale tijdelijke middelen van beslispunten 4 en 5 (€ 557.000 in 2026, € 225.000 in 2027 en € 135.000 in 2028) beschikbaar te stellen voor incidentele inzet en deze te dekken vanuit de algemene reserve.
    • 3. Het restant van de bestemmingsreserve incidentele middelen formatie-opbouw (circa € 175.000) in 2026 in te zetten voor gedeeltelijke dekking van de incidentele personele uitzet.
  17. 15

    Over het raadsvoorstel
    De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) verbetert de digitale communicatie met inwoners. De wet wordt op 1 januari 2026 ingevoerd. Daarmee hebben inwoners en ondernemers het recht om voor alle formele berichten elektronisch (digitaal) zaken te doen met de gemeente. Dit voorstel  regelt via een aanwijsbesluit welke digitale kanalen daarvoor gebruikt worden. Ook krijgt het college de bevoegdheid om deze kanalen actueel te houden.
    Het college stelt de raad voor het 'Aanwijzingsbesluit Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer' vast te stellen en de bevoegdheid voor het aanwijzen en actualiseren van digitale kanalen per product/dienst te mandateren aan het college van B&W.

  18. 16

    Over het raadsvoorstel
    Jaarlijks moet de raad het normenkader vaststellen. Het college heeft het Beleidsplan (V)IC (verbijzonderde interne controle) geactualiseerd. Dit beleidsplan is aangepast aan de nieuwe organisatiestructuur van de gemeente Achtkarspelen. Daarnaast heeft het college besloten de raad jaarlijks de goedkeuringstoleranties, verantwoordingsgrens en rapportagegrens vast te laten stellen. Hierdoor is er meer maatwerk mogelijk, gelet op alle ontwikkelingen die spelen rond de rechtmatigheidsverantwoording en wordt de raad jaarlijks in positie gebracht.
    Het college stelt de raad voor:

    1. Het normenkader 2026 vast te stellen.
    2. De in het raadsvoorstel genoemde goedkeuringstoleranties te hanteren.
    3. Een verantwoordingsgrens te hanteren van 2% van de totale lasten exclusief stortingen in de reserves.
    4. Een rapportagegrens te hanteren van € 50.000,-.
    5. Kennis te nemen van het geactualiseerde Beleidsplan (V)IC 2025-2028 en het VIC jaarplan 2026.
  19. 17

    Over het raadsvoorstel
    De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is een verzameling lokale regels over zaken zoals veiligheid, evenementen en gebruik van de openbare ruimte. De gemeente past de APV regelmatig aan wanneer landelijke regels veranderen of wanneer de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) nieuwe adviezen geeft. In 2023 en 2024 bracht de VNG updates uit met wijzigingsvoorstellen. Omdat er afgelopen zomer geen nieuwe update verscheen, worden nu alleen de eerdere VNG-wijzigingen en een kleine herstelcorrectie verwerkt. Het college stelt de gemeenteraad daarom voor om de geactualiseerde APV 2026 vast te stellen.

  20. 18

    Over het raadsvoorstel
    Op 10 april jl. heeft de raad aan de hand van de uitgangspuntennotitie ‘toekomstig buitensportaccommodatiebeleid’ gedebatteerd over nieuw beleid en het college input gegeven voor de verdere uitwerking van dit beleid. Hierop volgend is er met de besturen van de buitensportverenigingen overleg gevoerd. De input van de raad en de verenigingen is, waar nodig en wenselijk verwerkt in het nieuwe ‘Buitensportaccommodatiebeleid gemeente Achtkarspelen’ (zie bijlage 1).
    Het college stelt de raad voor:

    1. Het ‘Buitensportaccommodatiebeleid gemeente Achtkarspelen’ vast te stellen en hiermee alle voorgaande vastgestelde beleidsregels rondom de buitensport in te trekken.
    2. Het ‘Meerjaren onderhoudsplan sportvelden gemeente Achtkarspelen 2026-2035’ vast te stellen en de financiële consequenties te vertalen in de meerjarenbegroting.
    3. Een structurele bijdrage van € 16.000 in de gemeentebegroting op te nemen voor een jaarlijkse tegemoetkoming voor de stijging van kapitaalslasten voor de gemeentelijke korfbalverenigingen met een eigen accommodatie.
    4. Akkoord te gaan met de structurele uitzetting van de begroting.
    5. Voor het vernieuwen van diverse inrichtingselementen (o.a. ballenvangers en leunhekken) in 2026 een éénmalige bijdrage beschikbaar te stellen van € 177.386 en deze ten laste te laten komen van de ‘algemene reserve’.
    6. Voor de overdracht van de gebouwen in 2026 een éénmalige bijdrage beschikbaar te stellen van € 369.985 en deze ten laste te laten komen van de ‘algemene reserve’.
    7. Voor het afboeken van de boekwaarden van de aan de verenigingen over te dragen opstallen een éénmalige bijdrage van € 1.263.649 beschikbaar te stellen en deze ten laste te laten komen van de ’algemene reserve’.
    8. Het in de kadernota 2026 – 2029 verwerkte bedrag van € 150.000 voor de buitensport te gebruiken voor de bekostiging van de gevraagde incidentele bijdragen van de besluitpunten 5, 6 en 7.
    9. Het buitensportaccommodatiebeleid na 3 jaar te evalueren.
    10. De vastgestelde afschrijvingstermijnen voor sportvelden in de nota ‘waardering en afschrijvingen vaste activa’ te vervangen door de afschrijvingstermijnen zoals die in het ‘Meerjarenonderhoudsplan sportvelden gemeente Achtkarspelen 2026-2035’ zijn opgenomen.
    11. Met VVT en FC Surhústerfean zijn de afgelopen jaren gesprekken gevoerd over een bijdrage in de kosten voor hun nieuwe kleedaccommodatie. Dit af te handelen in een separaat raadsvoorstel zodra de clubs hun plannen hebben uitgewerkt en een sluitende begroting hebben aangeboden. Deze aanvragen afhandelen op basis van de huidige ‘beleidsregel sport-kleedaccommodaties’.
  21. 19

    Over het raadsvoorstel
    Per 2025 moet, in opvolging van het Beleidsplan Integrale Schulddienstverlening 2020 – 2024, een nieuw beleidsplan voor de vier daarop volgende jaren worden vastgesteld. In dit beleidsplan worden ook de uitgangspunten voor armoedebestrijding uit het Beleidskader Sociaal Domein 2019 – 2022 opgenomen. Het Beleidsplan Armoede & Schulden voorziet in een integraal armoede- en schulddienstverleningsbeleid, waarin niet alleen de symptomen hiervan worden bestreden, maar waarin ook zoveel mogelijk aandacht aan preventie wordt besteed en waarin activering een grote rol speelt. In de kern wordt het huidige beleid zoveel mogelijk in stand gelaten en waar mogelijk nog wat verbeterd.
    Het college stelt de raad voor:

    1. Het Beleidsplan Armoede & Schulden 2025 – 2028 met terugwerkende kracht tot 1 januari 2025 vast te stellen.
    2. Dit beleidsplan te zien als opvolger van het Beleidsplan Integrale Schulddienstverlening 2020 – 2024 en als vervanger van de onderdelen met betrekking tot armoedebestrijding uit het Beleidskader Sociaal Domein 2019 – 2022.
  22. 20

    Over het raadsvoorstel
    De Deelverordening Peuteropvang en Voorschoolse Educatie van Achtkarspelen is gedateerd 2014 en niet meer bij de tijd. Er ontstaat ruimte tussen de uitvoeringspraktijk en de onderliggende regeling. Een update is voor zowel de gemeente als ook voor de aanbieders van Peuteropvang en Voorschoolse Educatie (VE) noodzakelijk.
    Het is wenselijk dat er een regeling komt omdat er veel veranderingen zijn geweest en ook worden verwacht waar de gemeente snel op wil kunnen handelen. Een subsidieregeling is, ten opzichte van een verordening, flexibeler wanneer het gaat om aanpassingen, omdat hiervoor het mandaat ligt bij het college. Wanneer het om budgetkwesties gaat zal het college zich uiteraard bij de raad melden, zijnde budgethouder.
    Het college stelt de raad voor:

    1. Kennis te nemen van de subsidieregeling peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie gemeente Achtkarspelen 2026.
    2. In te stemmen met het voorstel om 2026 als overgangsjaar te benoemen.
    3. De Deelverordening Peuteropvang en Voorschoolse Educatie in te trekken per 31 december 2026.
    4. De bijbehorende budgetten te koppelen aan de subsidieregeling Peuteropvang en Voorschoolse Educatie.
  23. 21

    Over het raadsvoorstel
    Het kerninstrument in de Wet Versterking Regie Volkshuisvesting is het Volkshuisvestingsprogramma. Twee jaar na intreding van de wet moet elke gemeente een Volkshuisvestingsprogramma opgesteld hebben. In de Wet wordt geregeld dat de huidige Woonvisie geldig blijft zo lang er nog geen Volkshuisvestingsprogramma is.
    De gewijzigde Woningwet van 1 januari 2022 verplicht het hebben van een Woonvisie die in principe voor 5 jaar geldt. De Woonvisie Achtkarspelen 2020-2025 is vastgesteld op 19 november 2020. Het college heeft besloten om vooruitlopend op het Volkshuisvestingsprogramma de Woonvisie wel al te actualiseren om daarmee de Herijking Woondeal regio Noordoost Fryslân die met het Rijk en de provincie is gesloten, door te vertalen in het beleid en de basis te laten zijn voor de prestatieafspraken met de corporaties. Dit wordt opgepakt zodra de vacature Strateeg Ruimte en Wonen is ingevuld.
    Dit betekent dat de huidige Woonvisie verlengd moet worden, omdat deze niet meer geldig is. De Woonvisie Achtkarspelen 2020-2025 is vastgesteld op 19 november 2020, daarmee kan de Woonvisie nog met een jaar worden verlengd.
    Het college stelt de raad voor de Woonvisie Achtkarspelen 2020-2025 te verlengen voor 2026.

  24. 22

    Over het raadsvoorstel
    In het delegatiebesluit worden bepaalde bevoegdheden van de gemeenteraad overgedragen aan het college van burgemeester en wethouders (delegeren houdt in dat het college deze bevoegdheden zelfstandig mag uitoefenen, zonder voorafgaande goedkeuring van de raad). Om de besluitvorming te versnellen en de bevoegdheidsverdeling te verduidelijken, stelt het college voor het delegatiebesluit los te koppelen en in aangepaste vorm opnieuw vast te stellen. Het nieuwe besluit bevat het delegeren op bepaalde onderdelen die over de uitvoering gaan.
    Het college stelt de raad voor het delegatiebesluit en het gewijzigde voorgaande besluit vast te stellen.

  25. 23

    Over het raadsvoorstel
    De Verordening Jeugdhulp 2026 is in september 2025 door de raad vastgesteld, met een inwerkingtreding per 1 januari 2026. In de periode daarna heeft nieuwe jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep directe gevolgen gekregen voor gemeentelijke verordeningen, onder andere op het gebied van gebruikelijke hulp en de toepassing van PGB-tarieven. Daarnaast zijn vanaf 2026 nieuwe regionale inkoop- en indexatiecijfers beschikbaar gekomen die doorwerken in het tariefstelsel.
    Om deze redenen zijn de verordening, de nadere regels en het financieel besluit opnieuw geactualiseerd, zodat deze volledig voldoen aan actuele wet- en regelgeving en uitvoerbaar zijn voor inwoners, gebiedsteam en aanbieders.
    Het college stelt de raad voor:

    1. De geactualiseerde ‘Verordening Jeugdhulp gemeente Achtkarspelen 2026’ vast te stellen en gelijktijdig de ‘Verordening Jeugdhulp gemeente Achtkarspelen 2025’ in te trekken.
    2. Kennis te nemen van de geactualiseerde ‘Nadere Regels Jeugdhulp gemeente Achtkarspelen 2026’ en ‘Financieel Besluit Jeugdhulp gemeente Achtkarspelen 2026’.
  26. 24
    Sluiting